Stary 300-letni Dębie przy Posadzie Sieraków,
z okazji Dnia Drzewa życzymy Ci 1000 lat
dobrego życia w Puszczy Kampinoskiej ☺
Otwarte terenowe zajęcia przyrodnicze w Kampinoskim PN dla klas 8a i 8b w dniu 10.10.24 r. miały na celu połączenie aktywności fizycznej uczniów klas 8a i 8b na świeżym powietrzu z integracją i zaangażowaniem w wykonywanie w międzyklasowych grupach zadań z fizyki, geografii, chemii i biologii, przygotowanych przez nauczycielki zespołu przyrodniczego. Ta międzyprzedmiotowa integracja i związane z nią interdyscyplinarne wyzwania uzmysłowiły nam, jak jest to ważne i potrzebne, aby łączyć przyrodę w całość, szukając wzajemnych zależności. Uczniowie wykazali się odpowiedzialnością, samodzielnością i dużym zaangażowaniem. Zajęcia zaczęły się od gry terenowej z geografii zaplanowanej przez p. Anię Trochimiuk, która wczesnym rankiem ukryła w lesie przygotowane zadania do wykonania. Uczniowie podzieleni na 4 grupy i zaopatrzeni w karty pracy, mapy i instrukcje ruszyli z kompasami pod opieką nauczycieli w leśne ostoje w poszukiwaniu kolejnych kopert z zadaniami. Aby dotrzeć do celu, najpierw trzeba było zorientować mapy względem kompasów, odnaleźć koperty, ułożyć krzyżówki, wykorzystując wiedzę z geografii, chemii, biologii i fizyki, a także zebrać liście napotykanych po drodze drzew, które potem trzeba było rozpoznać z wykorzystaniem kart pracy przygotowanych przez p. Jolantę Matyjasiak, nauczycielkę biologii, która w trakcie realizacji zadań z geografii uczyła rozpoznawać gatunki rodzimych drzew po liściach, ale również wskazywała na obecność w Puszczy intruzów w postaci gatunków inwazyjnych tj. dąb czerwony, klon jesionolistny, czy czeremcha amerykańska. Zadania z fizyki przygotowane przez p. Martę Strug uczniowie mogli wykonać na komórkach i odesłać odpowiedzi do p. Marty. Obliczyli też prędkość, z jaką przemieszczali się, wykonując zadania z geografii. Następnie, wykonywali zadania z chemii przygotowane przez p. Annę Wiechowską – Szerszeń, którymi było badanie pH roztworu glebowego i liści za pomocą papierków wskaźnikowych, a następnie wypełnienie kart pracy. Po wykonaniu zadań ruszyliśmy na ścieżkę dydaktyczną Do Starego Dębu, aby realizować na niej karty pracy w formie krzyżówki, przygotowane przez p. Jolantę Matyjasiak, zawierające zadania do każdej z 12 tablic na ścieżce. Praca w grupach przebiegała bardzo sprawnie. Starania uczniów i nauczycieli wspierała hospitująca zajęcia Pani Wicedyrektor Krystyna Kucharczyk oraz nauczycielka wspomagająca p. Katarzyna Dominiczak.
Z pewnością wszyscy uczniowie zyskali nowe doświadczenia i wiedzę, a także dużą porcję aktywności fizycznej na świeżym powietrzu, o którego dobrą jakość zadbały otaczające nas drzewa.
Z okazji Dnia Drzewa pragniemy podziękować roślinom za zieleń, która nas uspokaja, za cukry, które są pożywieniem dla organizmów, za tlen, którym oddychamy, za filtrowanie powietrza, aby było czyste, za olejki eteryczne, które leczą drogi oddechowe, za nawilżanie powietrza, za zmniejszanie globalnego ocieplenia poprzez pochłanianie dwutlenku węgla potrzebnego roślinom do fotosyntezy, za leśne grzyby, których nie byłoby, gdyby nie drzewa, za bycie domem dla wielu gatunków zwierząt, grzybów, bakterii, protistów, za ochronę gleby przed degradacją, za pomoc w ochronnie przed powodziami. Można by pewnie wymieniać tych funkcji jeszcze wiele.
Za to wszystko serdecznie dziękujemy naszym zielonym sprzymierzeńcom, tak często niedocenianym i bezmyślnie wycinanym.
Jolanta Matyjasiak
nauczycielka przyrody, biologii i chemii
Anna Trochimiuk
#Laboratoria Przyszłości